Soczewica jadalna wraca do łask

Uprawa soczewicy na świecie ma miejsce od czasów starożytnych. Największe zbiory tej rośliny strączkowej są w USA, Turcji, Hiszpanii oraz Egipcie, zaś największym producentem soczewicy są Indie. W naszym kraju uprawa soczewicy jadalnej staje się coraz bardziej popularne. We wschodniej części kraju istnieją warunki glebowe pozwalające na siew i długi okres wegetacji. Obecnie coraz więcej osób wprowadza soczewicę do codziennego jadłospisu.

źródło:pinterest

Wymagania klimatyczno-glebowe

Pierwsze wzmianki o soczewicy można znaleźć w Biblii (opis sprzedania prawa pierworództwa przez Ezawa). Niegdyś jej nasiona były podstawą wyżywienia starożytnych Egipcjan oraz Rzymian.  Obecnie soczewica jest uprawiana jako roślina pastewna w Kanadzie, USA oraz w Indiach z uwagi na fakt, że ma niewielkie wymagania glebowe. Duże znaczenie podczas wykształcania strąków i dojrzewania nasion mają duże temperatury.  Soczewicę najlepiej siać na glebach bardzo lekkich i przepuszczalnych, wskazane jest rokroczne nawożenie gleby fosforem.

Siew i wegetacja

Soczewicę sieje się mniej więcej w tym samym czasie o groch, fasolę oraz owies. Po 6 dniach widać już pierwsze zalążki rośliny, pod warunkiem, że sprzyja ku temu temperatura (około 5 st. C) oraz głębokość siewu (6 cm).

Soczewica ma największe wymagania cieplne w okresie dojrzewania nasion. Równie istotna jest odpowiednia temperatura w czasie wydłużania się strączków. Czas kwitnięcia soczewicy przypada na 55 dni od siewu. Wegetacja trwa nawet 110 dni. W zależności od wielkości ziarna można mówić o następującej wydajności od 30 do 120 kg/ha. Zbiory soczewicy mają miejsce w okresie żniw (przełom lipca oraz sierpnia).

Zdrowie w ziarnie

Soczewica została doceniona przez wegetarianów już kilkanaście lat temu – ze względu na wysoką zawartość białka. Wśród składników mineralnych znajdujących się w soczewicy warto wyróżnić między innymi żelazo, fosfor oraz wapń. Soczewica zawiera również wiele cennych witamin oraz błonnik pokarmowy. Ziarna soczewicy mają niski indeks glikemiczny, zatem są polecane w diecie cukrzycowej.

Soczewica dobrze smakuje w postaci farszu do pierogów, bułek i innych wypieków oraz jako danie główne, np. z warzywami lub z sosem. Zupa, gołąbki, leczo to tylko niektóre potrawy na ciepło, które przyrządzimy z ziarnami tej rośliny.

Obecnie, coraz więcej sklepów prowadzi sprzedaż soczewicy jadalnej. Być może rosnące zainteresowaniem soczewicą w diecie jest spowodowane wprowadzaniem do codziennego menu produktów wysokobłonnikowych? Z pewnością, coraz więcej gospodarstwa zainteresuje się uprawą soczewicy, choćby ze względu na korzystne warunki dopłat „unijnych”.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *