Mleko kozie – kopalnia wapnia

źródło:Pinterest

źródło:Pinterest

W dobie ekologicznej żywności, coraz więcej osób poszukuje dobrego zamiennika dla mleka krowiego. Znacznie zdrowsze od niego jest mleko kozie, ponieważ dostarcza 33% dziennej zawartości wapnia oraz 17% dziennej zawartości białka. Co więcej, jest szybciej trawione przez organizm niż mleko krowie, nawet w ciągu 20 minut. W polskiej kuchni to produkt ciągle mało popularny i eksportowany zagranicę z nielicznych rodzimych hodowli, m.in do Rosji i Finlandii. Ma wiele składników zdrowotnych, jest lekkostrawne, smaczne i nie alergizuje jak nabiał pochodzący od krowy. To nieocenione źródło witamin, soli mineralnych, kwasów tłuszczowych omega-6 oraz aminokwasów. Jakie jeszcze właściwości ma mleko kozie?

Składniki mleka od kozy

Polacy po woli zauważają zdrowotne właściwości mleka koziego. Ilość białka w kozim i krowim mleku jest podobna. W zależności od rasy kóz i sezonu wypasu, mleko kozie zawiera taurynę – składnik wpływający na rozwój układu nerwowego u niemowląt. Ponadto znajdziemy w nim dobre tłuszcze omega 6 oraz laktozę, która korzystnie wpływa na wchłanianie wapnia.

Wielu lekarzy zaleca je małym dzieciom jako zamiennik dla mleka krowiego. Mleko kozie zawiera w sobie niewiele laktozy, na którą ma alergię ponad 40% dorosłych. Ponadto znajdziemy w nim kopalnię wielu soli mineralnych, m.in. wapnia, fosforu i potasu oraz dużą ilość witamin z grupy B, witaminy A, cynku i miedzi.

Lista zalet mleka koziego

Mleko kozie korzystnie wpływa na zdrowie skóry oraz reguluje poziom cholesterolu we krwi. Poprawia także przyrost masy ciała oraz oddziałuje na mineralizację kości. Mleko kozie zawiera tryptofan, odrywający znaczenie w poziomie odczuwania bólu i produkowanie hormonów szczęścia. Zawiera probiotyki regulujące pracę układu pokarmowego. Mleko kozie odkwasza nasz organizm i chroni przez mikroorganizmami. Naukowcy z Granady uznali ten rodzaj nabiału za żywność funkcjonalną. Zauważono, że osoby chore na anemię i spożywające regularnie kozi napój, wróciły szybciej do zdrowia ze względu na zawartość żelaza i magnezu.

Polecam mleko kozie zamiast krowiego – przynajmniej raz w tygodniu. Nie każdy da się przekonać do jego smaku i zapachu. Alternatywą dla mleka mogą być jego przetwory, np. sery kozie.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *